Onze adviseurs

Hoe werkt overstappen?

De overstapadviseurs van Good Energy krijgen dagelijks vele vragen. Op basis van de vragen die we krijgen, hebben we een top 10 samengesteld.

Top 10 veelgestelde vragen


Met een variabel contract voor kunt u op ieder moment kosteloos overstappen. Een overstap duurt gemiddeld 2 tot 6 weken. Dit hang af van de reactiesnelheid van de nieuwe leverancier en de opzegging van het oude contract.

Vast contract voor bepaalde tijd
Loopt uw huidige contract binnen 6 maanden af? Dan wordt er tenminste gewacht met het overnemen van uw huidige contract totdat de einddatum is bereikt.

Contract voortijdig verbreken
U kunt er ook voor kiezen om uw vaste contract voortijdig te verbreken. Houd er dan wel rekening mee dat uw oude leverancier hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengt.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Via Good Energy stapt u eenvoudig over naar een andere energieleverancier en steunt u KiKa in de strijd tegen Kinderkanker. Zo bespaart u eenvoudig op uw energienota en doneert uw nieuwe Energieleverancier €20,- euro aan Kika. Onderstaand in drie heldere stappen hoe overstappen werkt.

In drie stappen kiest u een nieuwe energieleverancier
1. Start met vergelijken, vul uw verbruiksgegevens in en klik op ‘Vergelijk NU. De verbruiksgegevens vindt u op de laatst ontvangen jaarafrekening.
2. Kies voor een energiecontract van een energieleverancier die bij u past. Klik op ‘Verder’.
3. U ziet nu een overzicht van de deal. Bevalt het? Klik op ‘naar aanvragen’. Vul het aanvraagformulier in en klik op ‘Bevestig uw aanvraag’.

En dan?
Binnen een paar minuten ontvangt u van ons een bevestiging van de energieaanvraag en de KiKa donatie. We sturen de aanvraag vervolgens direct door naar de nieuwe energieleverancier. Deze zegt het contract bij de oude leverancier voor u op. U heeft hier verder geen omkijken naar. De nieuwe leverancier neemt binnen 2 weken contact met u op.

Als u overstapt via Good Energy, is het niet nodig om uw oude energiecontract op te zeggen. De nieuwe leverancier doet dit voor u. Alleen bij een verhuizing moet u het oude contract zelf opzeggen. Neem hiervoor contact op met uw oude energieleverancier.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Ja, de gift gaat voor 100% naar KiKa. Good Energy belast 0% van haar kosten door aan KiKa.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Hoe lang het duurt voordat u bent overgestapt, hangt af van uw huidige contract. Vooral de looptijd van uw huidige contract heeft hier invloed op. Wist u trouwens dat uw nieuwe energieleverancier uw overstap meestal voor u regelt? Hieronder leest u hoelang een overstap duurt in de vier meest voorkomende situaties.

1. U heeft een variabel contract
Heeft u een variabel contract? Dan duurt een overstap gemiddeld 2 tot 6 weken.

2. U heeft een contract voor bepaalde tijd
Zit u nog vast aan een contract voor bepaalde tijd? Dan kunt u pas (boetevrij) overgenomen worden na de einddatum van uw huidige contract.

3. U bent binnen 6 maanden contractvrij
Loopt uw huidige contract binnen 6 maanden af? Dan wacht uw nieuwe leverancier met de overstap tot uw huidige contract is afgelopen.

4. Uw contract loopt nog langer dan 6 maanden
Duurt het langer dan 6 maanden voordat uw huidige contract afloopt? Let dan op de overnametermijn van de nieuwe leverancier.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Nadat u bent overgestapt via Good Energy, ontvangt u binnen 2 weken een bevestiging van uw nieuwe energieleverancier. Bij ontvangst van deze bevestiging heeft u 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kunt u de overstap zonder opgaaf van reden en kosteloos annuleren. Neem hiervoor contact op met uw nieuwe energieleverancier.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Nee, u krijgt geen boete als u voor het einde van uw contract overstapt. Energieleveranciers hebben hier namelijk goede afspraken over gemaakt. Uw nieuwe leverancier checkt altijd de einddatum van het contract bij uw huidige leverancier.

Let er wel op dat u niet té vroeg overstapt. Duurt uw contract nog langer dan 6 maanden, dan kunt u alsnog een boete krijgen voor contractbreuk.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de boetes wettelijk als volgt vastgesteld:

Duur afloop contractMaximumboete per product
Minder dan 1,5 jaar€ 50,-
1,5 tot 2 jaar€ 75,-
2 tot 2,5 jaar€ 100,-
Meer dan 2,5 jaar€ 125,-



Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


U betaalt altijd in maandtermijnen vooruit voor de energienota die u jaarlijks ontvangt. Dit maandelijkse bedrag is het termijnbedrag. De nieuwe leverancier bepaalt het termijnbedrag op basis van het verbruik in het verleden op het adres waar de energie wordt geleverd.

Verhuisd?
In dat geval gaat uw leverancier uit van het verbruik van de vorige bewoners. De leverancier vraagt deze gegevens op bij de netbeheerder. Verandert uw energieverbruik aanzienlijk, bijvoorbeeld door de aanschaf van zonnepanelen of een zuinigere Hr-ketel? Houd er dan rekening mee dat deze verandering pas na minimaal een jaar is terug te zien in uw historisch verbruik. Dat betekent tegelijkertijd dus dat de leverancier de verandering pas dan meeneemt bij het vaststellen van een nieuw termijnbedrag.

Ben je de eerste bewoner?
Bouwt u een huis of komt u te wonen in een nieuwbouwwoning? Dan is het voor de leverancier uiteraard niet mogelijk om naar het verbruik in het verleden te kijken. In dat geval gaat hij uit van onder andere:
• de ligging van de woning (bijvoorbeeld op een hoek of vrijstaand);
• de grootte van de woning;
• de mate van isolatie.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Zodra uw vaste contract afloopt, verandert deze automatisch in een variabel contract. Dit contract kunt u opzeggen wanneer u wilt, met een opzegtermijn van maximaal een maand.

Blijf overstappen
Een variabel contract brengt wel hogere kosten met zich mee. We adviseren je dan ook om 6 maanden voor het einde van het vaste contract opnieuw over te stappen. U kunt dan opnieuw kiezen voor een contract met actietarieven.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Bij het invullen van uw verbruiksgegevens adviseren wij om uw geschatte verbruik in te vullen. Dit houdt in dat u het verbruik invult dat u in eerste instantie afneemt van de leverancier. De teruglevering van de zonnepanelen is hierin dus (nog) niet verrekend.

Deze verrekening vindt ook pas plaats tegen het einde van het jaar, tenzij u dit anders met de leverancier heeft afgesproken.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Binnen uiterlijk 14 kalenderdagen ontvang u de contractbevestiging van uw leverancier via de mail. Let op: sommige leveranciers sturen deze contractbevestiging ook per post.

Na twee weken nog geen bevestiging?
Niets ontvangen binnen deze periode? Dan kunt u navraag doen bij de leverancier. Soms komt de contractbevestiging terecht in het ongewenste postvak van je e-mailaccount.
Mocht er bij de leverancier geen aanvraag bekend zijn, laat dit ons dan weten. Wij zullen dan samen met de leverancier verder uitzoeken wat er aan de hand is.

Meer weten of andere vragen?
Heeft u geen antwoord gevonden op uw vraag? Bel dan een van onze overstapadviseurs via 085-300 12 31 . We helpen u graag verder.


Zit uw vraag niet in de top 10 veelgestelde vragen?

Bekijk alle vragen


GoodEnergy®